شگفتی مجله مشهور غربی از توان متخصصان ایران , تصاویر
این رسانه که توسط یک بنگاه انتشاراتی انگلیسی منتشر میشود، به نقل از کارشناسان خود نوشته است که در رژه هوایی 22 سپتامبر 1988 به مناسبت اولین هفته دفاع مقدس بعد از آتشبس، 24 فروند تامکت شرکت کردند و این رژه باعث شد که متخصصان نظامی غربی نتیجه بگیرند که این 24 فروند، همه تامکتهای بازمانده از نبرد هشتساله هستند و بقیه یا در جنگ از بین رفتهاند یا به دلیل نبود قطعات زمینگیر شدهاند و همین متخصصان نتیجهگیری کردند که از این 24 فروند نباید بیش از دو فروند دارای رادار سالم باشند!
ارتقای گربههای ایرانی در زمان صلح
این مجله در ادامه گزارش تفصیلی خود با تجلیل از توان اورهال جنگنده مدرن اف 14 توسط متخصصان کشورمان بدون داشتن بسیاری از اطلاعات و قطعات، تأکید کرده است که بعد از اورهالهای موفقیتآمیز، تعداد تامکتهای قابل پرواز در سال 1991 دو برابر شده بود.
تحلیلگر Combat aircraft با اعلام اینکه جمهوری اسلامی ایران و نیروهای مسلح آن از سال 1980 تا کنون تحت تحریمهای شدید بودهاند، ادعا کرده است که برخی قراردادهای ایران با کشورهای دیگر برای خرید جنگندههای جدید با فشار آمریکا لغو شده است.
وی افزوده است: نیروی هوایی در نهایت اقدام به بهروز رسانی ناوگان هوایی خود کرد و در اولین تلاش موشکهای هاوک زمین به هوا را به سامانه کنترل اسلحه چند تامکت با استفاده از یک پیلون تطبیقی اضافه کرد و یک واسط رایانهای به تامکت اضافه شد تا کار تطبیق دادههای تامکت با موشک هاوک را انجام بدهد و موشک حاصل را "سجیل" نامیدند.
این گزارش افزوده است که بعد از انجام تست موفق با یک اف 14، فرماندهی نیروی هوایی ارتش ایران اجازه اعمال تغییرات به شکاریهای دیگر را نیز صادر کرد و در نهایت نخستین پرتاب آزمایشی موشک برعلیه دشمن واقعی در سال 1987 انجام شد و یک شکاری میراژ F1 عراق در ماه فوریه نزدیک جزیره خارک سرنگون شد.
این نشریه غربی با بیان تحلیل خود در خصوص به اتمام رسیدن موشکهای فینیکس اف 14 های ایران، خاطرنشان کرده است که در اوایل سالهای دهه 2000 میلادی، اقداماتی در نیروی هوایی و صنایع دفاع ایران انجام شد و موشکهای فینیکس بازسازی شدند و به خدمت بازگشتند و برای تامکتهای هشدار و واکنش سریع پایگاههای ششم و هشتم نهاجا مورد استفاده قرار گرفتند. سپس ایران موشک فینیکس AIM-54A جدید خود را که AIM-54A+ یا "فکور" نامیده شد، ارائه کرد.

اف 14 های ایران با استتار دهه 80
نویسنده
گزارش با اعلام اینکه بازگشت موشکهای فینیکس جان تازهای در کالبد ناوگان
تامکتهای ایران دمیده و در یک تمرین نظامی نیز یک تامکت، پهپادی را با
یکی از این موشکها هدف قرار داده است، خبر از خیز مهم نهاجا برداشته و
نوشته است: نیروی هوایی تصمیم گرفته F-14 ها را تحت نام پروژه "شهید
بابایی" مدرنیزه بکند.
رونمایی از مدرنسازی جنگندههای اف 14 تا سال 2020 میلادی
به
نوشته این مجله، کار مدرنسازی این جنگندههای استراتژیک در ژانویه 2009
میلادی در تهران آغاز شده است، این مدرنیزهشدن را شامل تعویض قطعات
الکترونیک قدیمی بهویژه قطعات مربوط به رادار AN/AWG-9
و قطعات مربوط به سامانه مهمات با قطعات سبکتر و سریعتر عنوان کرده و
افزوده است: همچنین سامانه جنگ الکترونیک AN/ALQ-100 با تعویض آنتن،
پروسسور، تحلیلگر و سامانه پیشتقویت با قطعات جدید به روز شد و کل
سیمبندی شکاری نیز تعویض شده و مقرهای 1 و 8 برای افزودن قابلیت حمل
MIM-23C یا R-73E تقویت شده است. افزون بر این یک سامانه ناوبری داخلی،
سامانه رادیو UHF/VHF و بعضی قطعات دیگر نصب شدهاند.
Combat
aircraft تصریح کرده است: بعد از پایان عملیات مدرنیزهکردن حین اورهال،
به محض آنکه تمام تستهای موتور و چکهای زمینی تکمیل گردید در 18 ژانویه
2012 یک پرواز 30 دقیقهای استاندارد چک کارکردی شکاری انجام شد. در نهایت
شکاری در آوریل 2012 میلادی به اسکادران مذکور تحویل داده شد و در سپتامبر
2012 نیز شکاری مدرنیزه شده از تلویزیون به مردم ایران نشان داده شد در
حالی که به رنگ استتار اولیه رنگآمیزی شده بود.

جنگنده اف 14 مدرنیزه شده با استتار پیکسلی
این مجله مشهور هوانوردی در آمریکا با اعلام اینکه سوانح تامکتهای ایرانی ناشی از کیفیت تعمیرات و خطای خلبان در طول دو دهه گذشته کاهش یافته است، افزوده است: استاندارد نگهداری موتور این جنگنده نسبت به 20 سال پیش دو برابر بهتر شده است و ایمنی پرواز نیز افزایش یافته است. این نشریه در حالی این موضوعات را مطرح میکند که آموزش نسل جدید خلبانان اف 14 و تمامی تعمیرات این جنگنده در داخل کشور انجام میشود و امارهای از خودکفایی و خوداتکایی نیروهای مسلح کشورمان را مورد تأیید قرار میدهد.
این نشریه در پایان گزارش خود با بیان اینکه نیروی هوایی ایران برنامهای برای مدرنیزه کردن همه تامکتهای ناوگان تا سال 2020 دارد، بار دیگر تأکید کرده است که توانایی تعمیر و نگهداری تامکتها در ایران مناسب است و به عنوان مثال تامکت شماره 3-6042 که تاکنون دو بار کاناپی خود را از دست داده باز هم آماده پرواز شده است.